Få orden i garasjen!

Smarte løsninger er alfa og omega i garasjen, og det skal ikke så mye til for å få orden i kaoset. Vi har derfor samlet noen tips og råd som gir deg god orden. Start med å lage deg en ønskeliste på hva som er viktig å lagre i garasjen. Hva trenger du av plass til fritidsutstyr, er garasjen isolert slik at maling og høytrykksvaskeren kan stå i garasjen hele året? Trenger du en arbeidsbenk?

 

7 tips som gir deg god orden:

1. Frigjør plass i garasjen

Ta en skikkelig opprydning: Selg unna eller gi bort det du ikke har bruk for lenger, og lever det som er ødelagt på en gjenvinningsstasjon.


2. Få ting opp fra gulvet

Bruk kroker, holdere, hyller og knekter for alt det er verdt. Da blir det enklere å finne det du leter etter, i tillegg går det raskere å gjøre rent. Kanskje får du til og med plass til å mekke eller smøre skiene under tak!

3. Rengjøre alltid redskaper og heng de på plass etter bruk

Godt vedlikehold av redskaper gjør at de varer lenger, i tillegg er det hyggeligere å bruke dem neste gang.

4. Del garasjen eller boden din inn i soner

Man har redskap for ethvert bruksområde og årstid. Del inn i for eksempel sports- og sesongutstyr, biltilbehør, verktøy og hageredskaper, så er det enklere å finne frem og holde det ryddig.

5. Tenk sesong når du rydder garasjen

Hvis det er lenge til vinter, kan sannsynligvis snøskuffa, skiutstyret og julepynten tåle å oppbevares inn i rommet. Mens gressklipperen og hageredskapene med fordel kan være mer tilgjengelig. Bytt om på plassene før neste sesong.

6. Utnytt all plassen i garasjen

Bruk hele bredden, fra gulv til tak. Er det ting du ikke bruker så ofte, kan disse lagres i takhøyde eller langt inn i rommet. Med noen enkle stenger kan du lagre alt fra ski og staver, til kajakk, padleårer og fiskestenger i høyden. Sett opp hyller og heng opp kroker og redskapsholdere - Dette er enkle og relativt små tiltak som har stor effekt.

7. Innred garasjen med bokser og kurver

Velger du gjennomsiktige bokser ser du innholdet, og du får raskt oversikt over hva som ligger hvor. Alternativet er fargede og vanntette bokser. De kan fremstå som mer ryddig. Husk å merke boksene på utsiden (bruk for eksempel Dymo eller maskeringstape og tusj).

web_SmartStore Classic 70 paint cans.jpg

Storemax Reoler
Galvansierte reoler med hyller i overflatebehandlet spon som monteres uten verktøy. Hver enkelt hylle kan bære opp til 150 kg, 750 kg til sammen. 

SmartStore oppbevaringsbokser
Classic - Den gjennomsiktige plasten gjør at du ser godt hva som er i boksene. Boksen er næringsmiddelgodkjent og tåler temperaturer fra -40 opp til + 120 grader.
Pro - Robust og ekstra kraftig oppbevaringsboks som tåler et tøffere miljø enn Classic. Boksen leveres med løst lokk som festes på skuffen med et enkelt håndgrep.

Storemax Reoler

Smart Store Pro

Smart oppbevaring i garasjen 
Når man skal innrede garasjen er det smart å bruke grove kroker og robuste opbevaringsløsninger som tåler mer. Utnytt veggene maksimalt og få ting opp fra gulvet.  

Smart oppbevaring

Før   
Er det bare rot i garasjen, vi hjelper deg på vei!

 

7 smarte tips som kan hjelpe på motivasjonen til en ryddig garasje.

  1. Del opp arbeidet og legg lista etter dine behov og ambisjoner. Hvis målet er å være ferdig om 3 uker, så trenger du ikke å ta alt på én dag. Sett deg heller delmål som er mer oppnåelige og husk at litt er bedre enn ingenting.
  2. Belønn deg selv når du har nådd et mål. Det har du fortjent.
  3. Start tidlig på dagen og planlegg hvor lenge du skal holde på. - Ikke utsett og drøy arbeidet slik at det går ut over kvelden og andre ting.
  4. Sett på litt god musikk.
  5. Tillat deg å ta pauser innimellom. Fyll på med energi og frisk luft med jevne mellomrom, så letner arbeidet.
  6. Samarbeid om ryddingen. Det går raskere, er mer sosialt, og kan være langt mer motiverende enn å holde på alene. Heie på hverandre, mimrer litt og ha det hyggelig mens dere holder på.
  7. Vær litt hard i prioriteringen. Det kan være vanskelig å gi slipp på ting, men husk at det er nettopp det som har skapt rotet i utgangspunktet. Bestem deg for hva som med, hva som skal bort, og hva som kan få bli igjen hvis det får plass etter at du har ryddet.