Vi oppgraderer systemene våre for å gi deg en bedre opplevelse. I perioden fra
13.desember - 02. januar vil det kun være mulig med å bestille klikk og hent på byggevarehus. Takk for tålmodigheten!

Kjøpsbetingelser

På denne siden kan du lese våre kjøpsbetingelser for handel på www.monter.no. Benytt lenkene øverst på siden for å gå rett til det temaet du ønsker å lese mer om.

1) Generelt
2) Partene
3) Avtale
4) Priser 
5) Kjøp på nett
6) Leveringstid og forsinkelse
7) Retur av varer - bruk av angrerett
8) Betaling
9) Reklamasjon - dine rettigheter
10) Garanti
11) Montér sine rettigheter ved kjøpers mislighold
12) Personopplysninger
13) Bytting av varer
14) Endring i vilkårene
15) Force majeur
16) Forbehold
17) Copyright
18) Konfliktløsning

1) Generelt

Disse kjøpsbetingelsene gjelder for salg av varer (produkter) fra monter.no til forbruker. Sammen med kjøpsbetingelsene utgjør din bestilling det samlede avtalegrunnlaget for bestillingen. Dette bekreftes gjennom en ordrebekreftelse som blir sendt til din registrerte e-postadresse når bestillingen er gjort. Der det i disse kjøpsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post.

Forbrukerkjøp er regulert gjennom forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og finansavtaleloven.

2) Partene

Selger
Firmanavn: Montér (juridisk navn: Optimera AS)
Kontaktadresse: Østre Aker vei 260, 0976 Oslo
Kontaktadresse: kundesupport@monter.no 

Kjøper
Den person som foretar bestillingen på monter.no. For å handle på monter.no må du være fylt 18 år, alternativt kreves det skriftlig samtykke fra dine foresatte.

3) Avtale

Bindende avtale
Ved å trykke "Fullfør bestillingen" godkjenner du monter.no sine kjøpsvilkår. Du kan angre kjøpet i henhold til lov om angrerett, se avtalens pkt. 7.

Når du har gjennomført en bestilling mottar du en ordrebekreftelse på e-post, som forteller deg hvilke produkter du har kjøpt. Kontroller ordrebekreftelsen nøye, og undersøk om ordrebekreftelsen stemmer overens med din bestilling. Dersom det ikke er samsvar mellom din bestilling og ordrebekreftelsen, kontakt Montér kundesenter på tlf. 23031510, eller på kundesupport@monter.no

Opplysninger gitt i nettbutikken
Monter.no jobber stadig med å gi deg som kunde korrekt produktinformasjon. Vi tar imidlertid forbehold om at skrivefeil, eller tekniske feil i tekst, priser og bilder, kan forekomme, og at dette kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring, eller på annen måte. Videre forbeholder vi oss retten til å kansellere din bestilling, eller deler av denne, dersom produktet er utsolgt. Skulle det oppstå situasjoner, f.eks. hvor produktet er utsolgt, vil vi kontakte deg om dette.

4) Priser

Prisene som er oppgitt i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. Montér tar forbehold om prisfeil i nettbutikken. Det kan i enkelte tilfeller forekomme at produkter er priset 0,- Dette er en uheldig feil som dessverre kan oppstå i systemet. Vi tar forbehold om denne feilen og gjør oppmerksom på at konsekvensene av en slik bestilling er at vi kansellerer ordren.

Videre tas det forbehold om kansellering av ordrer beregnet for videresalg.

5) Kjøp på nett

a) Klikk og hent
Hvis du vil sikre deg produktet du har funnet på nett gir vårt "Klikk og hent"-konsept deg muligheten til å bestille på nett – for så å hente varene i et av våre byggevarehus.

Slik fungerer klikk og hent i byggevarehusene:
Du legger ønskede varer i handlevognen og velger “Klikk og hent” i utsjekken. Vi sender deg en ordrebekreftelse på e-post så snart du har gjennomført bestillingen din. Det er viktig at du som kunde kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, ta kontakt med valgt byggevarehus så snart som mulig.
Så snart varene er klare for henting vil du motta en SMS. Varene er normalt klare for henting senest i løpet av neste virkedag (mandag - fredag) etter kl. 15.00. Henvend deg i kassen og vis frem ordrebekreftelsen din sammen med legitimasjon når du skal hente varene dine.

Varer som ikke blir hentet
Dersom du av ulike årsaker ikke har anledning til å hente ordren din, ber vi deg kontakte byggevarehuset der du var ment å hente varene slik at de får gjort produktet tilgjengelig for kjøp igjen.  Har du betalt for varen din på nett, men ikke hentet den, kanselleres ordren etter 7 virkedager. Kontakt byggevarehuset for å får pengene tilbakeført din konto. Dersom du ikke har hentet varene dine i løpet av de 3 første dagene etter at varene var klare til henting, mottar du en påminnelse på SMS. Dersom varene fortsatt ikke er hentet etter 7 virkedager (regnet fra den dagen du mottok første hentemelding på SMS), vil ordren kanselleres. Beløpet du har betalt vil bli refundert i etterkant.

b) Hjemlevering
Slik fungerer Hjemlevering fra monter.no:
Når du bestiller varer med Hjemlevering fra monter.no kjøres varene ut fra vårt sentrallager eller et av våre regionale forsyningslager (ikke fra byggevarehusene våre).
Etter at bestillingen er gjort, mottar du i løpet av kort tid en ordrebekreftelse som angir når varene forventes levert fra vår leverandør. Det leveringstidspunktet som angis er en foreløpig estimert leveringsdato og kan endres ved endelig bekreftelse.

Ved levering vil du som kunde bli kontaktet av sjåføren 30 minutter før levering. Våre hjemleveringer skjer på dagtid mellom 08:00-16:00 med mindre noe annet er angitt. Vi samarbeider med PostNord og Optimera Logistikk for å få varene levert hjem til deg.

Vi tilbyr følgende leveringsalternativer:

  1. Hjemlevering med PostNord – 99 kr
    Mindre pakker blir levert hjem på døren din, gjennom vår samarbeidspartner, PostNord. Det fungerer på følgende måte:
    Du mottar en SMS fra Montér når din ordre er ferdig pakket. Den vil inneholde en lenke til sporing av pakken din. Deretter får du SMSer fra PostNord med forventet leveringsdag og tid. Du vil få mulighet til å endre leveringstidpunktet, dersom foreslått tid ikke skulle passe. Endringer avtales direkte med PostNord.
  2. Hjemlevering fra Montér med kranbil – 1500 kr
    Varer som er for store, eller som av andre årsaker ikke kan sendes med PostNord, leveres med kranbil. Det fungerer på følgende måte:
    Du mottar en SMS når varene blir lastet på kranbil og kan følge ordre på sporing.monter.no en halv time i forkant av levering blir du kontaktet av sjåføren. For at vi skal kunne levere varene må du være hjemme for mottak og det må være kjørbar vei helt frem til avtalt leveringssted.

Fraktprisene gjelder kun ved hjemlevering fra nettbutikk, gjelder ikke hjemlevering fra byggevarehus. Kontakt ditt nærmeste byggevarehus for egne priser.

Skulle det være noe som hindrer levering, kontakt Montér kundesenter så raskt som mulig. Dersom transportør må returnere uten å få levert varene vil du bli belastet med leveringskostnaden.

Om levering
Produktene leveres normalt på dagtid mellom 08:00-16:00. For alle hjemleveringer gjelder transport frem til tomtegrensen på kjørbar vei for stor lastebil om ikke annet er angitt. Dersom du bor i leilighet leveres ordren utenfor oppgangen (såfremt det er kjørbar vei). Du blir kontaktet før levering på telefonnummeret du oppga ved bestilling. Sjåføren varsler vanligvis om levering en halv time før ankomst og de krever at mottaker av ordren er tilstede. Vi kan dessverre ikke påvirke transportørens tider og leveringsdager. På produkter som nektes mottatt påløper det ett gebyr på kr 500,- Kostnader for returtransport kommer i tillegg. Dette er ikke å regne som bruk av angreretten. For bruk av angreretten – se punkt 7.

Undersøkelse av varen og risikoovergang
Risikoen for varen går over til deg som kunde når du får varen i din fysiske besittelse. Det er viktig at du ved mottak kontrollerer emballasjen og undersøker at varene er i samsvar med bestillingen før det kvitteres for mottak. Om det finnes synlige skader eller merker på emballasjen eller på varen ved mottak er det viktig at dette noteres på fraktseddelen før du kvitterer. Er varen helt ødelagt skal mottak nektes. For skjulte feil og mangler kan du kontakte Montér kundesenter.

Kjøp på nett - varer som selges per løpemeter
Merk at dersom du bestiller trelastvarer vil vi reservere 15 % påslag på disse ordrelinjene. Dette fordi varene selges per løpemeter. Du vil kun betale for den mengden du får levert.

6) Leveringstid og forsinkelse

Leveringstiden oppgitt på monter.no og på ordrebekreftelsen er kun forventet leveringstid. Noen varer må bestilles fra leverandør og kan derfor bli forsinket.

Ved forsinkelser informeres du om mulig alltid om dette. Årsaker til forsinkelser kan være at produktet har gått tomt på lager, produktet nylig er utgått, at det er problemer i produksjonen eller lignende som er utenfor vår kontroll. Dersom varen ikke er sendt fra leverandør har du som kunde rett til å heve kjøpet, uten kostnad. Merk at dette ikke gjelder tilvirkningsvarer og spesialtilpassede varer.

Vi fraskriver oss ansvar for alle krav om erstatning som følge av forsinkelser ved levering, så lenge ikke annet følger av lov eller forskrift. Vi fraråder derfor å bestille håndverker før du har kontrollert at du har mottatt alle bestilte produkter og at ingen skader har oppstått under transporten.

Varene leveres 1-5 virkedager etter at varen er sendt fra vårt lager. Dette kommer i tillegg til leveringstid oppgitt på monter.no og i ordrebekreftelsen. Alle varene leveres i samme forsendelse. Det vil si at den varen med lengst leveringstid styrer når du får varene dine.

7) Retur av varer - bruk av angrerett

Når du bestiller varer gjennom monter.no har du etter angrerettlovens bestemmelser 14 dagers bytte-, retur- og angrerett.

Angrerett innebærer at du uten grunn kan returnere varen til Montér selv om det ikke er noen mangel ved den. Du må gi byggevarehuset/Montér kundesenter melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt.

Elektronisk Angrerett/returskjema kan du fylle ut her

Mottar du angrerettskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen du mottar angrerettskjema og opplysningene.

Skriv ut og fyll inn angrerettskjema. Legg ved angrerettskjema og send varene tilbake til avsenderadressen. Varene kan også returneres i våre egeneide byggevarehus.

Ved benyttelse av angreretten og eller ved retur må den aktuelle varen leveres tilbake til Montér i samme stand og mengde som den var i da du mottok den. Du skal levere varen tilbake til Montér i originalemballasjen. Du kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres eller tilvirkningsvarer, f. eks. kappet trelast eller blandet maling. Dersom varen er brukt og eller ikke i samme stand som ved levering, forbeholder vi oss retten til å redusere tilbakebetalingen tilsvarende.

Merk at returkostnader dekkes av deg som kunde.

Melde fra at du vil bruke angreretten
Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten skal være skriftlig, (angrerettskjema), og må inneholde opplysninger om hvordan du vil returnere varen til Montér. Varer skal returneres til avsender eller nærmeste byggevarehus.

Retur og tilbakebetaling
Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til Montér innen rimelig tid. Montér er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til deg innen 14 dager fra den dag Montér mottar varen. Ved Hjemlevering er du selv ansvarlig for å dekke returkostnadene.

  1. Klikk & hent: Når du ønsker å returnere noe du har bestilt i nettbutikken og hentet i et Montér byggevarehus, skal du returnere produktet i et av våre egeneide byggevarehus. Produktet skal leveres tilbake i originalemballasjen sammen med utfylt angrerettskjema og kopi av ordrebekreftelse eller kvittering. Husk å oppgi kontonummeret ditt i kassen når vi registrerer returen din.
  2. Hjemlevering: Dersom du ønsker å returnere noe du har bestilt i nettbutikken og fått levert hjem, kan varen returneres til nærmeste byggevarehus eller sendes til avsender: Sentrallager ved Vestby. Ved retur må du fylle ut dette returskjemaet. Skjemaet skal inneholde informasjon om hvordan du returnerer varen til Montér, samt påkrevet informasjon om hvilken konto beløpet skal tilbakeføres til. Så snart vi har mottatt varen vil vi opprette en kreditnota for utbetaling til din konto.
    Du kan også levere varer du har fått levert hjem i våre egeneide byggevarehus. Da gjelder rutinen som beskrevet i forrige punkt.
    Vi kan leverer varer hjem til hele fastlands-Norge, les mer om hjemlevering.

Ved godkjent returnert vare og angrerettskjema, tilbakeføres beløpet til din konto innen 14 dager.

8) Betaling

Montér gir deg tre ulike betalingsalternativ i våre byggevarehus. I tillegg kan du betale med Vipps og kort (Visa og Mastercard) på nett.

Betaling på nett
Når du handler via "Klikk & hent" kan du selv velge om du ønsker å betale på nett, eller betale for varen(e) i kassen i byggevarehuset når du henter varene.
Dersom du bestiller varer med leveringsalternativet «Hjemlevering» vil du kunne betale med kort (Visa og Mastercard) eller med Vipps og det foretas en reservasjon på din konto. Beløpet vil først bli trukket når ordren er klar for levering.
All trelast hos Montér leveres i fallende lengder. Når vi plukker din ordre kan derfor lengden avvike noe fra bestillingen din. Reservasjonene har 5% tillegg på trelast. Du vil kun betale for mengden du mottar ved utlevering.
Hvis vi skulle være utsolgt for en vare du har handlet, og du ikke ønsker erstatningsvare, fjernes beløpsreservasjonen fra kontoen din og ingen beløp trekkes.

Betaling i byggevarehus
I våre byggevarehus kan du betale med Visa og Mastercard og gavekort.
Betaling med Montér gavekort: Har du et Montér gavekort kan du bruke det i alle våre byggevarehus.

 

Betaling i byggevarehus

I alle Montér byggevarehus kan du betale med kort (Visa og Mastercard), såvel som ved bruk av Montér gavekort. 

9) Reklamasjon - dine rettigheter

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget den, gi Montér melding om at du vil påberope deg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år. Dersom varen har en mangel, kan du kreve at Montér retter mangelen inntil to ganger for samme feil før en eventuell omlevering blir aktuell. Montér kan motsette seg krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder Montér urimelige kostnader.

Dersom varen er betalt med kredittkort, kan du også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet). Meldingen til Montér eller kredittyter skal være skriftlig (e-post, eller brev). Lov av 25. juni 1999 nr 46 finansavtaleloven § 54b.

Retting eller omlevering
Montér skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for deg, uten risiko for at du ikke får dekket dine utlegg og uten vesentlig ulempe for deg. Montér kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om du verken krever retting eller omlevering, kan Montér tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold.
Merk: Dersom Montér sørger for slik retting eller omlevering, kan du ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag
Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan du kreve forholdsmessig prisavslag. I stedet for prisavslag kan du heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Du kan også kreve erstatning for økonomisk tap du lider som følge av at varen har en mangel jfr. forbrukerkjøpslovens § 33.
Du må melde krav til Montér ved reklamasjon. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

Slik går du frem
Ta med varen og kvitteringen din til byggevarehuset du hentet varene hos, så hjelper vi deg. Fortell oss hva som er galt med varen slik at vi kan vurdere feilen. I noen tilfeller er vi nødt til å sende varen til leverandøren. Blir reklamasjonen din godkjent, gir vi deg ny vare, pengene tilbake eller en tilgodelapp, innen 14 dager. I noen tilfeller vil vi sende inn varen slik at den blir reparert for deg. Les mer om angrerett og retur her.

10) Garanti

Garanti som gis av Montér eller produsenten, gir deg rettigheter i tillegg til de rettighetene du allerede har etter ufravikelig lovgivning. Dersom garantien trer i kraft for en vare du har kjøpt hos oss, vil tilbakebetaling skje innen 14 dager fra garantisaken er meldt inn.

11) Montér sine rettigheter ved Kjøpers mislighold

Dersom du ikke oppfyller plikter i henhold til avtale, og dette ikke skyldes Montér eller forhold på Montér sin side, kan Montér i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 9, etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra deg. Montér kan også etter omstendighetene kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

12) Personopplysninger

For å kunne gjennomføre sine forpliktelser etter avtalen, må Montér behandle personopplysninger om deg i henhold til vår personvernerklæring. Les også vår cookie policy.
Dersom du har spørsmål om vår behandling av dine personopplysninger, eller ønsker å håndheve dine rettigheter, kan du sende oss en henvendelse.

13) Bytting av varer

Har du hentet en vare via Klikk & hent, kan du bytte varene i det byggevarehuset du hentet varene i, innen 14 dager. Husk at varen du ønsker å bytte må være i samme stand som du mottok den og returnert i originalemballasjen.

14) Endring i vilkårene

Montér forbeholder seg retten til å endre nåværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

15) Force majeur

Er Montér forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som pandemi, dataangrep, naturkatastrofer, brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Montér fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.

16) Forbehold

Montér reserverer seg for skrivefeil og eventuelle prisendringer.
Bildene som er brukt på monter.no er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende.

17) Copyright

Er Montér forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Montér fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.

18) Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Montér vil følge vedtak Forbrukertvistutvalget fatter.

Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

Har du spørsmål?

Har du fremdeles spørsmål om våre kjøpsbetingelser? Kontakt Montér kundesenter så hjelper vi deg så raskt vi kan!