1) Generelt

Disse salgsbetingelsene gjelder for salg av varer (produkter) fra monter.no til forbruker gjennom løsningen "Hent i butikk". Sammen med salgsbetingelsene utgjør din bestilling det samlede avtalegrunnlaget for kjøpet. Dette bekreftes gjennom en ordrebekreftelse som blir sendt til din registrerte e-post adresse når bestillingen er gjort.

Forbrukerkjøp er regulert gjennom forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven.

Der det i disse salgsbetingelsene stilles krav til skriftlighet, er dette oppfylt ved bruk av e-post. Montér-nettbutikken kan ikke inngå avtaler med mindreårige uten foresattes godkjenning. Bindende kjøpsavtale kan kun inngås med personer over 18 år.


2) Partene

Selger

Firmanavn: Montér 
(juridisk navn: Optimera AS)
Kontaktadresse: Østre Aker vei 260, 0976 Oslo 
Kontaktskjema
Telefonnummer: 22 16 88 00
Organisasjonsnummer: 967 013 056 
Kjøper er den person som foretar bestillingen.

3) Avtale

Bindende avtale

Avtalen er bindende for begge parter når bestilling er mottatt av Montér. En part er likevel ikke bundet av avtalen hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra Montér i bestillingsløsningen i nettbutikken eller i den bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil. Montér tar også et forbehold om utsolgte varer, men forplikter seg til å informere deg, enten via e-post eller per telefon, om dette så raskt vi oppdager det.


4) Priser

Prisene, som er oppgitt i nettbutikken inkluderer merverdiavgift. Montér tar forbehold om prisfeil i nettbutikken. Vi gjør oppmerksom på at varer som er priset til kroner 0,- er en uheldig feil som dessverre kan oppstå i systemet. Vi gir naturligvis ikke bort varer.

Rabattavtale

Har du en rabattavtale med oss? For å handle med rabattavtale i nettbutikken må du ha

  1. en profil i nettbutikken
  2. et kundenummer hos Montér med din rabatt lagret.

Les mer om rabattavtale her


5) Kjøp på nett – hent i butikk

Hvis du vil sikre deg produktet du har funnet på nett gir vårt "Hent i butikk"-konsept deg muligheten til å gjøre ferdig kjøpet på nett – for så å hente varene i et Montér byggevarehus. Det er dessverre ikke mulig å hente varer i byggevarehus som ikke er eid av Montér. Vi har foreløpig ikke hjemkjøring eller utsendelse av varer med post fra nettbutikken, men dette kommer.

Slik kjøper du varer med "Hent i butikk"

Legg varene i handlekurven som normalt og når du kommer til kassen velger du leveringsmetode "Hent i butikk" og går til betaling.

Når en bestilling er gjort på monter.no sendes en ordrebekreftelse til din registrerte e-postadresse. Det anbefales at du kontrollerer at ordrebekreftelsen stemmer overens med bestillingen med hensyn til antall, varetype, pris osv. Er det ikke samsvar mellom bestillingen og ordrebekreftelsen, ta kontakt med Montér kundeservice eller utleverende Montér byggevarehus så snart som mulig.

Du får en melding på SMS når din bestilling er klar for henting. Hvis varen krever montering/klargjøring, må du påregne noe klargjøringstid før du får hentemelding. Varene er klare for henting i løpet av neste virkedag (mandag - fredag) etter kl. 15.

Varene kan kun hentes i byggevarehusenes åpningstider. Husk legitimasjon og kopi av ordrebekreftelse når du møter opp for å hente varen i butikken. Det kan være andre åpningstider i ferier og høytider. Kontakt ditt valgte Montér byggevarehus dersom du er usikker på hentetidspunktene. 


6) Betaling

Montér gir deg tre ulike betalingsalternativ på nett: faktura- og delbetaling via Montérkonto, betaling med Montér-gavekort og kortbetaling med Visa eller Mastercard.

Kortbetaling

På monter.no kan du betale med Visa og Mastercard/Eurocard. Vår leverandør av kortbetalingsløsning er Teller og transaksjonen din sendes kryptert. Dette betyr at du trygt kan handle hos oss uten å være redd for at kortinformasjonen din kommer på avveie.

Når du betaler med kort oppgir du kortnummeret, kortets gyldighetstid og CVC-koden din. Noen kort krever også at du oppgir 3D Secure-koden.

Vi lagrer ikke kortnummeret ditt når du handler hos oss. Totalbeløpet reserveres direkte fra kontoen din og betalingen trekkes ved henting. Hvis vi skulle være utsolgt for en vare du har handlet, fjerner vi reservasjonen på beløpet.

Betaling med Montérkonto

Vi tilbyr Montérkonto via vår samarbeidspartner Santander Consumer Bank AS. Med Montérkonto mottar du et MasterCard som kan brukes på samme måte som andre kredittkort – til kjøp og uttak i Norge og i utlandet. Så lenge du betaler innen forfallsdato forløper det ingen renter og gebyrer. Ved forsinket betaling beregnes en lovbestemt forsinkelsesrente. Du må være minimum 18 år for å opprette Montérkonto.

Med Montérkonto får du inntil seks ukers betalingsutsettelse. Alle kjøpene dine i løpet av en måned samles på én faktura. Dette gir deg en enkel oversikt over alle varekjøpene dine hos Montér, slik at du har full kontroll på kostnadene i byggeprosjektet ditt. Les mer om Montérkonto her.

Gavekort

Har du et Montér-gavekort kan du bruke dette når du handler på nett, samt i alle våre butikker. Gavekortet fungerer på samme måte som et kredittkort – du taster inn kortnummer, gyldighetsdato og kode.

Kjøp av trelast

All trelast hos Montér leveres i løpende lengder. Når vi plukker din ordre kan derfor lengden avvike noe fra bestillingen din. Ved kjøp reserverer vi et beløp tilsvarende 6 løpemeter utover din bestilling. Du vil kun betale for mengden du mottar ved utlevering.


7) Levering

Når du handler på monter.no henter du varene i det byggevarehuset som passer best for deg. Vi sender foreløpig ikke varer i hjem til deg. Varene er klare til henting i løpet av neste virkedag (mandag - fredag) etter kl. 15. Vi sender deg en ordrebekreftelse på e-post så snart du har gjennomført betalingen din, og når varene er klare til henting sender vi deg en SMS. Vis frem denne ordrebekreftelsen, samt legitimasjon når du skal hente varene dine.

Varer som ikke hentes

Hvis du ikke henter varene dine, sender vi deg en ny SMS etter to dager. Hører vi ikke noe fra deg blir din ordre kansellert 10 virkedager etter at du fikk første hentemelding. Betalingsreservasjonen kanselleres i løpet av 14 dager.

Blir du forhindret eller forsinket slik at du ikke klarer å komme til avtalt tid, kontakt byggevarehuset du har valgt å hente varene hos.

Varer som selges per meter

Varer som selges i meter, f eks. trelast må kjøpes i hele lengder. Minste bestillingsvolum er 10 løpemeter.


8) Risiko for varen

Risikoen for varen går over på kunden når ordren er overtatt av kunden i henhold til avtalen. 


9) Angrerett

Når du bestiller varer gjennom monter.no kan du angre kjøpet av varen etter angrerettlovens bestemmelser. Angrerett innebærer at du uten grunn kan returnere varen til Montér selv om det ikke er noen mangel ved den og selv om den ikke er levert. Du må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager etter at varen, de foreskrevne opplysninger om angreretten og angrerettskjema er mottatt. Mottar du angrerettskjema og de nødvendige opplysningene på et senere tidspunkt enn ved levering av varen, begynner angrefristen å løpe fra den dagen du mottar angrerettskjema og opplysningene.

Angreretten utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom forbrukeren ikke har mottatt opplysning om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte seg av angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 100 dager etter den dagen du mottok opplysningene, jfr. angrerettloven § 21 jf. § 8 førte ledd bokstav H.

Meldingen fra kjøper til selger om bruk av angreretten bør av bevishensyn være skriftlig (angrerettskjema), og den må inneholde opplysninger om hvordan du vil returnere varen til Montér. Varer skal returneres til samme sted som du opprinnelig hentet varen, dvs. i utvalgt byggevarehus dersom ikke annet er spesielt avtalt.

Jfr. mønsteravtale utarbeidet av det felles kontraktsutvalget for Sparebankforeningens og Finansnæringens hovedorganisasjon – Avtalevilkår for kredittkort og faktureringskort – forbrukerforhold punkt 12 og mønstervilkår utarbeidet av Sparebankforeningen og Finansnæringens hovedorganisasjon for betalingskort punkt 11. 5 Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. 6: Personer under 18 år kan kun betale på de nevnte måter ettersom de ikke kan stifte gjeld jfr. lov av 22. april 1927 om vergemål for umyndige (vgml.) § 2. Lov av 20. juni 2014 nr. 27 om opplysningsplikt og angrerett ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted (angrerettloven).

Undersøkelse av varen

Når du mottar varen, anbefaler vi at du i rimelig utstrekning undersøker om den er i samsvar med bestillingen, om den har blitt skadet eller om den ellers har mangler. Hvis varen ikke samsvarer med bestillingen eller har mangler, må du melde fra til Montér.

Retur av produkt

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til Montér innen rimelig tid. Montér er forpliktet til å tilbakebetale hele kjøpesummen til deg innen 14 dager fra den dag Montér mottar varen. Du er selv ansvarlig for å dekke returkostnadene.


Du kan undersøke produktet før du angrer på kjøpet. Varen må likevel kunne leveres tilbake til Montér i tilnærmet samme stand og mengde som den var i da du mottok den. Du bør levere varen tilbake til Montér i originalemballasjen hvis dette er mulig.
 Du har rett til å benytte deg av angreretten på en vare du allerede har brukt, mot en verdireduksjon. Du kan ikke angre på kjøp av varer som forringes raskt, varer som etter sin art ikke kan tilbakeleveres eller tilvirkningsvarer, f. eks. kappet trelast eller blandet maling. 

Produktet leveres tilbake til oss, om mulig i originalemballasjen, sammen med utfylt angrerettskjema og kopi av ordrebekreftelse eller kvittering. 

  • Når du kjøper noe i nettbutikken og henter ut ordren i et Montér byggevarehus, skal du returnere produktet/produktene i det samme byggevarehuset.
  • Du skal ikke sende produktet til vårt hovedlager.
  • Angreretten gjelder kun når du handler i nettbutikken gjennom konseptet "Hent i butikk" og gjør betalingen på forhånd via monter.no.

Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet.

Har du spørsmål om reklamasjon eller hvordan du returnerer varer? Kontakt kundeservice eller byggevarehuset du hentet varene hos.


10) Tilbakebetaling

Når du returnerer varer tilbakebetaler vi kjøpesummen til deg innen 14 dager fra vi mottar varen. Husk å oppgi kontonummeret ditt i kassen når vi registrerer returen din.

Hvis vi skulle være utsolgt for en vare du har handlet, og du ikke ønsker erstatningsvare, fjernes beløpsreservasjonen fra kontoen din og ingen beløp trekkes.


11) Rettigheter

Dine rettigheter ved forsinkelse

Dersom Montér ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og kreve erstatning fra Montér.

Oppfyllelse

Dersom Montér ikke leverer varen på leveringstidspunktet, kan du fastholde kjøpet og sette en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse fra Montér. Du kan likevel ikke kreve oppfyllelse dersom det foreligger en hindring som Montér ikke kan overvinne eller dersom oppfyllelse vil medføre en så stor ulempe eller kostnad for Montér at det står i vesentlig misforhold til din interesse i at Montér oppfyller. Faller vanskene bort innen rimelig tid, kan forbrukeren kreve oppfyllelse.


Heving

Du kan heve avtalen med Montér dersom forsinkelsen er vesentlig eller hvis Montér ikke leverer varen innen den tilleggsfristen for oppfyllelse som du har fastsatt. Du kan likevel ikke heve avtalen mens tilleggsfristen løper, med mindre Montér har sagt at de ikke vil oppfylle innen fristen.

Erstatning

Du kan videre kreve erstatning for tap du lider som følge av forsinkelsen fra Montérs side jfr. forbrukerkjøpslovens § 24.

Du må melde krav til Montér ved reklamasjon jfr. denne kontraktens punkt 11.

Montér sine rettigheter ved mislighold

Dersom du ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen, og dette ikke skyldes Montér eller forhold på Montér sin side, kan Montér i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9, etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt erstatning fra deg. Montér kan også etter omstendighetene kunne kreve renter ved forsinket betaling, inkassogebyr og gebyr ved ikke- forskuddsbetalte uavhentede varer.

Oppfyllelse

Dersom du ikke betaler, kan Montér fastholde kjøpet og kreve at du betaler kjøpesummen (oppfyllelse). Er varen ikke utlevert, taper Montér sin rett dersom de venter urimelig lenge med å fremme kravet. 

Heving

Ved vesentlig betalingsmislighold eller annet vesentlig mislighold fra kjøper, kan Montér heve avtalen. Montér kan likevel ikke heve kjøpet etter at kjøpesummen er betalt. Montér kan også heve kjøpet dersom du ikke betaler innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse som Montér har fastsatt. Montér kan likevel ikke heve kjøpet mens tilleggsfristen løper, med mindre du har sagt at du ikke vil betale.

Erstatning

Montér kan kreve erstatning for økonomisk tap vi lider som følge av kontraktsbrudd fra din side jfr. forbrukerkjøpslovens § 46.


12) Reklamasjon

Har produktet blitt ødelagt ved normal bruk eller har du mottatt en vare det er noe feil med? Da er det en reklamasjonssak.

Ta med varen og kvitteringen din til byggevarehuset du hentet varene hos, så hjelper vi deg. Fortell oss hva som er galt med varen slik at vi kan vurdere feilen. I noen tilfeller er vi nødt til å sende varen til leverandøren. Blir reklamasjonen din godkjent, gir vi deg ny vare, pengene tilbake eller en tilgodelapp. I noen tilfeller vil vi sende inn varen slik at den blir fikset for deg.

Reklamasjon ved mangel og frist for å melde krav ved forsinkelse

Dersom det foreligger en mangel ved varen, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget den, gi Montér melding om at du vil påberope deg mangelen. Fristen kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen. Reklamasjon må likevel skje senest to år etter at du overtok varen. Dersom varen eller deler av den er ment å vare vesentlig lengre, er reklamasjonsfristen fem år.

Ved forsinkelse må krav rettes selger innen rimelig tid etter at leveringstiden er kommet og varen ikke er levert.
Dersom varen er betalt med kredittkort, kan du også velge å reklamere og sende krav direkte til kredittyter (kredittkortselskapet).
Meldingen til Montér eller kredittyter skal være skriftlig (e-post, eller brev). Lov av 21. juni 1985 nr. 82 om kredittkjøp m.m. § 8.

Retting eller omlevering

Dersom varen har en mangel, kan du kreve at Montér retter mangelen eller omleverer tilsvarende vare. Montér kan motsette seg krav dersom gjennomføringen av kravet er umulig eller volder Montér urimelige kostnader.

Montér skal foreta rettingen eller omleveringen innen rimelig tid. Retting eller omlevering skal foretas uten kostnad for deg, uten risiko for at du ikke får dekket dine utlegg og uten vesentlig ulempe for deg. Montér kan ikke foreta mer enn to forsøk på retting eller omlevering for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere forsøk er rimelig. Selv om du verken krever retting eller omlevering, kan Montér tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold.

Dersom Montér sørger for slik retting eller omlevering, kan du ikke kreve prisavslag eller heving.

Prisavslag

Dersom mangelen ikke rettes eller omleveres, kan du kreve forholdsmessig prisavslag. I stedet for prisavslag kan du heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig. Du kan også kreve erstatning for økonomisk tap du lider som følge av at varen har en mangel jfr. forbrukerkjøpslovens § 33.

Du må melde krav til Montér ved reklamasjon. Reglene om reklamasjon gjelder i tillegg til, og uavhengig av, reglene om angrerett og eventuelle garantier stilt av selger.

Har du spørsmål om angrerett eller hvordan du returnerer varer? Kontakt kundeservice eller byggevarehuset du hentet varene hos.


13) Garanti

Garanti som gis av Montér eller produsenten, gir deg rettigheter i tillegg til de rettighetene du allerede har etter ufravikelig lovgivning.


14) Personopplysninger

Med mindre du samtykker til noe annet, kan Montér kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendig for at Montér skal kunne gjennomføre forpliktelsene etter avtalen. Dine personopplysninger skal kun utleveres til andre hvis det er nødvendig for at Montér skal få gjennomført avtalen med deg, eller i lovbestemte tilfeller.

Nødvendige opplysninger er: Fullt navn, adresse, postnummer, sted, telefonnummer og e-postadresse. Montér kan kun innhente ditt personnummer dersom det er saklig behov for sikker identifisering og slik innhenting er nødvendig. Lov av 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling. 10 Lov av 13. mai 1988 nr. 26 om inkassovirksomhet og annen inndrivning av forfalte pengekrav.

Gebyr kan ikke avkreves personer under 18 år da disse ikke kan stifte gjeld jfr. vgml. § 2. 12 Se lov av 14. april 2000 nr. 31 om behandling av personopplysninger. Hvis Montér vil benytte dine personopplysninger til andre formål, for eksempel til å sende deg reklame eller informasjon ut over det som er nødvendig for å få gjennomført avtalen, må Montér innhente ditt samtykke ved avtaleinngåelsen. Montér må gi deg informasjon om hva personopplysningene skal brukes til og om hvem som skal bruke dem. Ditt samtykke må være frivillig og avgis ved en aktiv handling, for eksempel ved avkrysning.

Dersom du har spørsmål om personopplysninger knyttet til deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, sperring, sletting, etc. etter personopplysningsloven, kan du kontakte oss her.

 

15) Cookies

Montérs nettbutikk inneholder cookies, også kalt informasjonskapsler. Vi bruker cookies for å gi deg en bedre handleopplevelse.

Ved hjelp av cookies kan vi huske varene du har lagt i handlevognen og handlelisten din, og hvilket varehus du har valgt. I tillegg bruker vi cookies for å holde styr på sesjonen din når du logger deg inn som kunde.

Cookies er en tekstfil som lagres på datamaskinen din. Innholdet i denne tekstfilen er anonymisert. I følge loven om elektronisk kommunikasjon, som trådde i kraft 25. juli 2003, skal alle som besøker et nettsted med cookies få informasjon om det. Du kan se deg rundt i nettbutikken uten cookies, men du kan ikke handle.

Hvis du bruker en nettleser eller har en brannmur som hindrer lagring av cookies, kan du endre dette i innstillingene dine. Vet du ikke hvordan du endrer dette, kontakt vår kundeservice, så hjelper vi deg.

Cookies som samler inn webstatistikk

Monter.no bruker analyseverktøyet Google Analytics for å vite hvordan våre kunder bruker nettstedet vårt. For å kunne samle inn denne informasjonen bruker Google Analytics cookies. Det er kun generell statistikk som nettlesertype, tidspunkt, språk og hvilket nettsted brukeren kom fra som hentes inn. All infomasjon vi henter inn er anonymisert. Denne informasjonen blir videresendt til Google Inc.

I tråd med vanlig praksis på internett registrerer monter.no IP-adressen din. Vi gjør blant annet dette for å kunne vise deg ditt nærmeste Montér byggevarehus. Vi sender ikke hele denne informasjonen videre til Google Analytics, men bruker kun de første sifrene i denne adressen for å finne din grovplassering. Vi kan for eksempel se at du befinner deg i Oslo, men ikke hvor i Oslo. Alle opplysninger Google tar i mot er underlagt deres retningslinjer for personvern.

Google kan overføre innsamlet informasjonen til tredjepart hvis det er et rettslig grunnlag for det, eller der tredjepart prosesserer informasjonen på Google sine vegne. Google kan ikke koble IP-adresser til andre data Google har.

Ønsker du å skru av cookies, kan du gjøre det i innstillingene for din nettleser. Her finner du eksempler for ulike nettlesere


16) Endring i vilkårene

Montér forbeholder seg retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.


17) Force majeur

Er Montér forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Montér fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.


18) Forbehold

Montér reserverer seg for skrivefeil og eventuelle prisforandringer.
Bildene som er brukt på monter.no er illustrative og kan avvike fra varens faktiske utseende.

Alt innhold på disse nettsidene er monter.no, datterselskap av Montér eller underleverandør av nevnte sin eiendom og er beskyttet etter bl.a. opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder bl.a. omtale av produktene og vekt, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig forhåndssamtykke fra Montér.


20) Konfliktløsning

Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Du kan ta kontakt med Forbrukerrådet for å få bistand i en eventuell tvist med selger. Dersom minnelig løsning ikke oppnås etter megling i Forbrukerrådet, kan partene skriftlig begjære at Forbrukerrådet fremmer tvisten for Forbrukertvistutvalget. Vedtak av Forbrukertvistutvalget er rettskraftig fire uker etter forkynning. Montér vil følge vedtak Forbrukertvistutvalget fatter.

Se lov av 28. april 1978 nr. 18 om behandling av forbrukertvister.

Har du fremdeles spørsmål om våre salgsbetingelser? Kontakt vår kundeservice så hjelper vi deg så raskt vi kan!

Til toppen